Berichten

Archief

NIEUWS

Rally de Wallonie: Review BMA

Sterke Munster maakt mee de koers en finisht als tweede. Een Top 10 notering voor Henri Schmelcher.

Grégoire Munster en Louis Louka zijn in de rally van Wallonië, de vijfde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, op een knappe tweede plaats geëindigd. Het duo reed een ijzersterke wedstrijd maar moest, na een gewaagde bandenkeuze zaterdagochtend, een ganse dag achtervolgen. Het gevolg was een resem aan aanvallen van de jonge Munster die tot de allerlaatste klassementsrit zijn tegenstander onder druk bleef zetten. Helaas kwam hij in de eindafrekening 5.4 sec tekort voor de zege. Henri Schmelcher en Kathleen Ombelet (Hyundai i20 R5) bekroonden een sterke wedstrijd met de achtste plaats. Schmelcher reed dit jaar al vier BRC-wedstrijden en stond evenveel keer aan de finish.

De wedstrijden van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship volgen elkaar in ijltempo op. Twee weken nadat Grégoire Munster de East Belgian Rally won sloeg BMA haar tenten op in Jambes voor de Rally van Wallonië. Zoals de traditie het wil begint de rally op vrijdag met twee korte klassementsritten uitgetekend op de Citadel van Namen. Bij de eerste doortocht was Grégoire Munster 0.2 sec trager dan zijn rivaal, bij de tweede doortocht 0.4 sec sneller waardoor hij als leider aan de tweede dag mocht beginnen.

De openingsrit op zaterdag was er eentje van 22.35 km. Grégoire Munster, die voor het eerst deze wedstrijd met een R5 reed, wist op voorhand dat het moeilijk zou worden om thuisrijder Fernémont te kloppen. En dus ging hij zaterdagochtend de baan op met een gedurfde bandenkeuze, die achteraf bekeken niet de juiste was. De jongste winnaar van een BRC-manche ooit verloor tijdens de eerste drie ritten 14.5 sec, zakte naar de tweede plaats van waaruit hij de leidersplaats begon te bestoken. Wat volgde was een waar spektakelstuk. Van de resterende tien ritten won Munster er vijf en reed hij vijf keer de tweede tijd om uiteindelijk 5.4 sec tekort te komen voor een tweede opeenvolgende Belgische zege.

Wanneer je achteraf alles analyseert dan was die eerste klassementsrit van de dag beslissend”, zegt Grégoire Munster. “Bij de tweede doortocht op diezelfde rit was ik 0.4 sec sneller dan mijn tegenstanders, bij de derde in het donker zelfs 1.7 sec. Maar ik heb geen spijt van mijn gewaagde keuze. Wat ik onthoud is dat ik er in alle ritten in geslaagd ben om hem blijvend onder druk te zetten. Louis en ik zijn altijd voluit gegaan en hebben alles gegeven. Ik heb nergens spijt van. Adrian begaf niet onder de druk en dat is zijn verdienste. Behalve druk zetten voelde ik vanuit de derde positie ook druk van Cédric, maar we hebben daarop goed geanticipeerd en op het einde de kloof toch nog weten uit te diepen.” Dankzij een zege in de East Belgian, een tweede plaats in de Rally van Wallonië en een vierde plaats in de Omloop van Vlaanderen schuift Grégoire Munster in de tussenstand van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship naar de derde plaats.

Henri Schmelcher en Katleen Ombelet begonnen vrijdag aan hun vierde BRC-wedstrijd van het seizoen. De rally van Wallonië is een wedstrijd die Schmelcher ligt, getuige daarvan zijn tweede plaats in 2008. Schmelcher sloot de eerste wedstrijddag af op de negende plaats. Tijdens de 22.35 km lange rit van Nettine – Mohiville moest hij telkens wat terrein prijsgeven, om dan in de volgende ritten wat tijd goed te maken. Schmelcher besloot een foutloze wedstrijd met de achtste plaats. “Ik ben bijzonder fier op deze achtste plaats”, zegt Henri Schmelcher. “Akkoord, het was een minder sterk bezette editie, maar de koers moet altijd gereden worden en het eindresultaat gaat mee de archieven in. Ik heb genoten van de korte ritten op de Citadel van Namen. Je hebt daar écht contact met de fans en je ziet ze écht genieten. De lange rit op zaterdagochtend was een kuitenbijter. Ik ben het niet gewoon om zo lange ritten te rijden. Je moet heel lang de focus weten te behouden. Enkele keren hebben we het warm gehad, maar ik onthoud vooral het plezier om met deze fantastische wagen te rijden. Ik heb mij heel goed geamuseerd. Een woord van dank aan mijn copiloot Kathleen en aan BMA. Volgende week zijn we opnieuw van de partij in de Sezoensrally.”