Berichten

Archief

NIEUWS

Condroz Rally – Review Belgian VW Club: een frustrerende finale van een veelbelovend eerste seizoen

Met vier zeges bij de acht eerste rally’s van het seizoen, bevestigde de Volkswagen Polo GTI R5 met verve zijn competitiviteit in het Belgisch Kampioenschap Rally. De verwachtingen waren bijgevolg hooggespannen in de aanloop naar de Condroz Rally, de slotmanche van het seizoen.

De wedstrijd in Hoei herinnerde er ons evenwel aan dat sport allesbehalve een exacte wetenschap is. De laatste afspraak van dit seizoen 2019 bleek voor de vertegenwoordigers van het merk uit Wolfsburg namelijk bijzonder frustrerend.

Cédric Cherain en Xavier Portier, die bij de favorieten voor de zege werden gerekend, hadden de tweede plaats in handen na de eerste KP. Helaas liet het THX Racing-duo zich bij de daarop volgende gechronometreerde rit verrassen waarna de opgave wachtte. Op de andere wagen met steun van de Belgian VW Club werden Vincent Verschueren en Stéphane Prévot reeds zeer vroeg in de rally slachtoffer van een lekke band. Nadat ze hun kennismaking met de VW Polo GTI R5 verderzetten, hadden ze niettemin als zesde kunnen afsluiten, ware het niet dat een uitstapje in de laatste gechronometreerde sector daar een stokje voor stak. Ze moesten uiteindelijk vrede nemen met een plaats aan de voet van de Top 20. Ook Xavier Baugnet en Pierre Rondelet gingen van de baan, toen hun VW Polo GTI R5 aan het tollen ging op de tweede KP nadat deze een betonnen goot raakte.

De best geplaatste Volkswagen was uiteindelijk deze van Xavier Bouche en Lorin Jamar, die als zevende afsloten op de Polo GTI R5 van Sébastien Loeb Racing nadat ook zij op zaterdag een lekke band opgelopen hadden. De jonge Maxime Potty (amper 20 jaar) reed zijn eerste kilometers in een nationale rally en hij trok zich goed uit de slag bij zijn uitstap buiten het TCR Europe peloton. Hij ontweek de valkuilen en verbeterde stelselmatig zijn tijden. De jongeman uit Hamoir, die met Charles Maquet een goede co naast zich kreeg, sloot uiteindelijk af op een knappe 11e plaats.

De gentlemen driver Henri Schmelcher tenslotte kwam met zijn copiloot Kathleen Ombelet als 27e over het aankomstpodium nadat ook zij werden teruggeslagen door lekke banden.

Ondanks deze ontgoochelende finale, hebben de Volkswagen Polo GTI R5 dit jaar meer dan hun kwaliteiten laten zien, met zeges in de Haspengouw Rally, de TAC Rally, de Sezoens Rally en de Ypres Rally. De wagen ontwikkeld door Volkswagen Motorsport heeft beslist potentieel… dat we hopen opnieuw te mogen zien op de Belgische KP’s in 2020!