Berichten

Archief

NIEUWS

BK Rally van Haspengouw: Review Stéphane Lhonnay

Na zijn vierde plaats in de Condroz Rally in november, kon Stéphane Lhonnay die score nog verbeteren met een podiumplaats in de openingsmanche van het Kampioenschap van België. Zijn eerste podiumplaats met de Skoda Octavia WRC, de wagen die hij begin vorig seizoen ontdekte.

“Wanneer je op drie seconden van de tweede plaats strandt na een dergelijke remonte, dan kan je ontgoocheld zijn, maar dat is niet het geval. Ik vind dat ik een sterke wedstrijd heb gereden en ik ben blij dat ik BMA deze podiumplaats kan schenken, met als bonus twee snelste tijden, onze eerste ‘scratches’ in het Kampioenschap van België.”

Toen hij halfweg de dag op de tiende plaats in het algemeen klassement stond, kon Stéphane Lhonnay zich natuurlijk niet voorstellen dat hij nog op het podium zou staan naast Freddy Loix en Kris Princen. “We stonden stevig op de tweede plaats toen we problemen kregen met de stuurbekrachtiging op de verbinding richting Landen,” vertelt de piloot uit Wanze, genavigeerd door Vincent Pironet. “Aan lage snelheid leek het probleem onoverkomelijk en ik vreesde dat ik zou moeten opgeven, want BMA kon het probleem niet meteen oplossen. In samenspraak met het team hebben we beslist de tandheugel van de stuurinrichting te vervangen. Het kon aan dat onderdeel liggen. Natuurlijk kostte dat tijd. We klokten 12 minuten te laat in, wat ons 2 minuten straftijd opleverde.”

Op de volgende proeven voelde Stéphane dat het probleem niet onoverkomelijk was: “Eens de wagen op snelheid, was het niet te hinderlijk. We konden blijven aanvallen en oprukken in het klassement, ondanks hier en daar een klein foutje zonder grote gevolgen. Voor de laatste twee proeven beslisten we, in samenspraak met team BMA en onze ingenieur Lionel Hansen om vier nieuwe banden, Michelins 031B, te monteren. Die banden moeten goed op temperatuur gebracht worden, waardoor ik vanaf de eerste meters moest aanvallen. Door optimaal gebruik te maken van de banden en het koppel van de motor, reden we een prima tijd in Racour. Op Halle-Booienhoven hebben we ook zo efficiënt mogelijk gereden. Dat was nodig, want het begon er te sneeuwen. Uiteindelijk wonnen we nog drie plaatsen op de slotproef. We sprongen van de zesde naar de derde plaats!”

Stéphane is natuurlijk blij met dit resultaat en hij wil graag op dit elan het kampioenschap vervolgen. “We hebben gepland om nog drie rally’s te rijden met de Skoda, maar we zoeken een oplossing om ook de volgende manche, de TAC Rally, te rijden,” vertelt de piloot van BMA. “Gelet op de reacties van de fans, zijn ze enthousiast over de passages van de Skoda Octavia WRC. Deze wagen verdient zijn plaats in het Belgisch kampioenschap. Daarnaast denken we nog aan onze plannen om met een Porsche te rijden. We moeten me onze partners rond de tafel gaan zitten om de beste keuze te maken.”